Ciemne korytarza, biegający za plecami goście i fotograf pytający „ile jeszcze Wam TO ZAJMIE?”…

Nie wiem jak Ciebie, ale mnie to mega stresowało podczas pracy na pakietach z dojazdem do klientek :/

Znalazłam na to rozwiązanie(a)! 

 

Po 10 latach pracy, w tym prawie 3 jako fryzjer mobilny (w dodatku mocno nieogarniający wszystkiego dookoła), musiałam wypracować PROCEDURY, które ułatwiają mi współpracę z klientkami ślubnymi.

POZNAJ WROGA, czyli co Cię stresuje w pakietach?

Wśród problemów, o których pisałyście znalazły się:

  • jak przyspieszyć czesanie?
  • jak się spakować by niczego nie zapomnieć?
  • złe warunki pracy (brak blatu, mało światła itp.)
  • spóźnienia gości lub znikanie ich w trakcie wykonywania usługi (bo muszą coś TERAZ załatwić)

Za długo czeszę

Jeśli jesteś na początku swojej drogi, będziesz potrzebowała więcej czasu na spokojną pracę niż osoba z dużym doświadczeniem. Nie mam tu na myśli lat czesania, ale ilość przeczesanych głów. Można czesać wiele lat, ale mało, można rok, ale intensywnie i progres jest wtedy widoczny gołym okiem.

ROZWIĄZANIE

  • Naucz się rozpoznawać typy włosów i dobierać do nich odpowiednie produkty i narzędzia
  • Trenuj po 3-5 x te samą fryzurę na różnych włosach – zacznij od główki treningowej, a potem na klientkach; zorientujesz się, że aby uzyskać ten sam efekt (wielkość, teksturę) musisz użyć innych produktów i sprzętów, w zależności od tego z jakimi włosami i kształtem głowy pracujesz.
  • Umawiaj modelki, by bez stresu poprawiać swoje umiejętności. Pamiętaj o tym zwłaszcza poza sezonem, by nie wypaść z wprawy!
  • Dokumentuj etapy pracy! Nie musisz się zastanawiać „co dalej?”. Zanotuj etapy tworzenia fryzury, produkty i sprzęty. Jak?
    • zrób notatki w telefonie lub na kartce 
    • rób zdjęcia wszystkiego czego używasz na tle fryzury – masz 2 w 1 – wiesz co robisz i czego używasz
    • postaw telefon na statywie i zrób time laps z całej fryzury – nowe iPhony mają taką opcje wbudowaną, Androidy pewnie mają jakąś darmową apkę. Uwielbiam „TIMELAPSY”, bo mam cały proces zamknięty w kilku sekundach. Nie wszystko widać, ale dla mnie wystarczy, bym przypomniała sobie co robić. [PS. Masz też super materiał do wstawek na stories].
  • Dokumentuj fryzury PRZED i PO czesaniu. Zrób zdjęcia POLICYJNE, czyli przodem, tyłem, bokami i z pochyloną głową by skontrolować proporcje, kształt i teksturę fryzury. Jeśli zrobisz tylko fotki pod kątem, które świetnie nadadzą sie na IG, to nie będziesz widziała na nich elementów, które trzeba poprawić na przyszłość. 
    • To NIE SĄ zdjęcia dla klientek – są dla Ciebie, byś na przyszłość wiedziała, gdzie musisz się poprawić.

Konsultacja się przeciąga lub klientki chcą poprawek fyzury

Jeśli standardowo fryzura zajmuje Ci 2h (samo czesanie) to konieczniej dodaj 10-15 minut na konsultacje. Czesząc 3 osoby musisz więc doliczyć około 45 minut do planowanego czasu pracy. Często ten dodatkowy czas na rozmowę z klientką jest pomijany i powoduje spore opóźnienia – bo jeśli nie ustalisz od razu oczekiwań klientki i nie omówisz jakie macie możliwości, to po uczesaniu stracisz czas na poprawki…

Jeśli nie wykonujesz jakichś fryzur, przypomnij o tym PM. Często stylistki ślubne nie modelują włosów na szczotkę (co mam nadzieję się zmieni, bo TO MA SENS!) – babcie czy mamy z krótszymi fryzurami będą mocno zaniepokojone, jeśli ich stylizacja będzie wykonywana inaczej, niż zazwyczaj. Dobrze jest zbierać w telefonie zdjęcia takich klientek i swoich fryzur, by pokazać im, że wiesz co robisz. Sama wiesz, jak niekomfortowe są wizyty u nowego fryzjera czy manikirzystki… Babcie, Mamy i Ciocie to nie Twój wróg – daj im się polubić!

ROZWIĄZANIE

  • Zawsze przy zapisach proś o wysłanie zdjęć włosów i inspiracji na fryzurę.
  • Niech 1-2 z inspiracji pochodzą z Twojego portfolio – to zmusi gości do poznania Twojego stylu pracy.
  • Podsumuj przesłane inspiracje – zaznacz co wg Ciebie jest w nich podobne i zapytaj, czy to jest właśnie tym, co podoba się klientce. Często nie chodzi o konkretną fryzurę a o teksturę lub wrażenie, jakie wywołuje.
    • PRZYKŁAD 1: wszystkie zdjęcia mają kitki / element warkocza.
    • PRZYKŁAD 2: różne fryzury, ale wszystkie są bardzo gładkie, błyszczące, elegnckie
  • Ustal co robicie przy twarzy – jak ma być ułożona grzywka, czy będziecie wypuszcza lub skracać włosy przy twarzy.
  • Od razu informuj o swoich obawach, co do pomysłów na fryzurę i proponuj alternatywne rozwiązania (najlepiej 2 – im więcej tym dłużej będziesz w zawieszeniu, bo klientka może mieć problem z podjęciem decyzji).
  • Podaj ile czasu potrzebujesz na wykonania fryzury A, B, C i że jeśli nie zastanowią się przed spotkaniem, nie zawsze będziesz mogła spełnić ich oczekiwania.

PAKOWANIE

Co tydzień trzęsłam się, żę czegoś zapomniałam. Teraz znam na tyle włosy i produkty, że poradzę sobie i znajdę zamiennik prawie każdej „substancji” używanej na włosach. Kiedyś zamiast kremu Time Widd z OSIS+, użyłam balsamu do ciała, bo mi się słoiczki pomyliły. Zorientowałam się w połowie włosów i już miałam zmienić balsam na właściwy krem, gdyby nie myśl „A co jeżeli OSIS+ będzie inaczej reagował z włosami niż ten balsam? A balsam działa teraz ok, więc lepiej nie zmieniać!” i dokończyłam resztę włosów balsamem do ciała 😀

ROZWIĄZANIE

  • Jeśli jesteś zarówno fryzjerką jak i makijażystką masz przekichane. Ogrom sprzętu, którego potrzebujesz wymaga ogromnej siły. W trosce o własne zdrowie, postaraj się maksymalnie uściślić zakres prac – może nie musisz brać wszystkich podkładów / lokówek?
  • Stwórz listę produktów i narzędzi, które zawsze bierzesz na pakiet i odhaczaj ją przy każdym pakowaniu.
  • Zrób 2 zestawy produktów – jeden do pracy stacjonarnie, drugi do pracy w terenie. Jeśli nie chcesz szaleć i kupować wszystkich sprzętów podwójnie, możesz dla nich stworzyć krótszą wersję listy z opcji A. 
  • Wszystkie produkty, które możesz przelej do mniejszych, plastikowych opakowań! To naprawdę może zaoszczędzić sporo miejsca w kufrze a i waga jest znacznie mniejsza! Najmniejsze opakowania z pompką i atomizerem (30 ml)  znajdziesz w sklepie FLYING TIGER, większe (100 ml) są dostępne w większości drogerii.
  • Choć sama jestem fanką lokówek z klipsem, to bardzo lubiłam pracę lokówką z wymienianymi końcówkami od HOT TOOLS – ma świetne parametry, dużą rozpiętość średnic i zajmuje mało miejsca.
  • Suszarka – skoro wraca moda na objętość i pianki, suszarka staje się niezbędna! Jednak jest to spory sprzęt, potrafiący ważyć prawie kilogram! Warto skusić się na kompaktowe modele takie jak JRL, Zaremba czy GAMA iQ Perfetto. Ważą niecałe 300g, kosztują od 700 do 1500 zł. Nie polecam za to DYSONa, ani w wersji klasycznej, ani multistylera – używane na danych włosach tylko raz, wcale nie wygładzają ich na tyle, by było warto, a zajmują dużo miejsca i ważą ponad 2x więcej niż polecane przez ze mnie wcześniej suszarki.
    • PS. Gama iQ Perfetto 2.0 ma najlepiej rozmieszczone przyciski i magnetyczne mocowanie nakładek, dzięki czemu nie będziesz jej wyłączać przez przypadek (tak jest w Zarembie) a po rozgrzaniu, koncentrator nie poluzuje się i nie wystrzeli w kosmos 😀
  • Wózek i taboret zostawiam w aucie. Mam zestaw w pracowni i na podróż. Przynajmniej 2 rzeczy mniej do pamiętania 🙂
  • Samochodowy zestaw ratunkowy – warto zrobić zestaw wsuwek, gumek, grzebieni i choć jednego lakieru, który będzie sobie z Tobą jeździł przez cały sezon w aucie. Takie koło zapasowe, na wszelki wypadek.

Jeśli jakiś produkt się kończy, ląduje na liście DO UZUPEŁNIENIA.

OPTYMALIZACJA "TERENOWEGO" MIEJSCA PRACY

Powiadają, że kto pracował jako mobilny fryzjer, ten się w cyrku nie śmieje… PRAWDA! Wokół pełno ludzi, ciasne korytarze (bo tylko tam jest lustro lub podłoga, której nie zniszczymy lakierem), brak dobrego światła (bo są żółte lampy i jak je zapalimy, to nie ma równego światła dla makijażystki). Niska ława do rozłożenia sprzętu lub szukanie kredensu… Kto z nas tego nie przeszedł!?

Jeszcze zanim rzuciłam pracę, by całkowicie zająć się fryzjerstwem załatwiłam sobie kręgosłup i przeszłam operację. To bardzo zmieniło moje podejście do warunków pracy, których wymagam. Owszem, pracuję u klienta ALE to nie znaczy, że jedną nogą będę stać w kuchni a drugą w toalecie. Że będę mrużyć oczy by cokolwiek widzieć i co chwilę przesuwać się, bo babcia musi przejść lub tato jedzie umyć auto…

ROZWIĄZANIE – ZORGANIZUJ SIĘ SAMA!

  • Prąd. Koniecznie miej swój przedłużacz, najlepiej podpisany, bo lubią ginąć. Nie będziesz musiała stać w koncie przez całe przygotowania. Pamiętaj też o zabraniu ładowarki do telefonu!
  • Stół. Aby nie być przywiązana do blatów czy niskich stolików, od 3 sezonów jeżdżę na pakiety z wózkiem. Teraz znalazłam nawet wózek składany, turbo lekki, który na stałe zamieszkał w moim bagażniku. Wszystkie testowane przeze mnie i nie tylko ) pomocniki znajdziesz w tym artykule. (ps. Jeszcze wcześniej jeździłam z deską do prasowania :D)
  • Lustro. Przy mojej „zgrabności” to najbardziej nietrwały element wyposażenia. Kilka nie dojechało, kilka nie wróciło z pakietów. Aktualnie polecam 2 modele stojące, oba z IKEA:
    • KARMSUND – nie za duże, ale ze sterowanym pochyleniem, co jest bardzo przydatne!
    • IKORNES – większe, ale mniej stabilne (mam je obecnie)
  • Krzesło. Jeśli czeszę w domu lub na sali weselnej, zawsze znajdzie się odpowiednie krzesło. Jednak w hotelach czy pałacach, czesto fotele są duze i pękate, z wysokimi oparciami albo niskimi sidziskami. W tedy czesanie wymaga sporej gimnastyki… Żeby nie zniszczyć doszczętnie kręgosłupa zabieram ze sobą składane krzesło o w miarę wygodnej dla mnie wysokości siedziska lub wożę taboret obrotowy z oparciem, który w zależności od potrzeb służy mi lub klientkom.
  • Światło. Zawsze zaznaczam, że pomieszczenie musi być JASNE! Najlepsze jest światło dzienne – mam to zapiane w regulaminie wizyt oraz w wyróżnionych storeis. Jak nie zapomnę, piszę też bezpośrednio do PM. W kryzysowej sytuacji, jeśli światła jest mało zabieram ze sobą dużą lampę ledową.
  • Powietrze. Zdaje się, że to oczywiste, jednak nie zawsze. Wentylacja to podstawa! Proszę by pomieszczenie w którym pracujemy miało okno i jeśli jest taka możliowść, klimatyzację lub chociaż wentylatory. Ja przeżyję – bedę średnio wyglądać i pachnieć zalana potem, ale topiące się w pocie klientki to już spory problem. Polecam kupić kilka papierowych wachlarzyków i częstować nimi klientki na czas czesania. (PS. Przygotujcie się, że już do was nie wrócą 😉 )
  • Kontakt z Panną Młodą. Przygotuj dla niej krótką listę z wytycznymi co do przygotowania miejsca, bo serio ludzie w tym dniu mało pamiętają a takie listy sporo ułatwiają.
  • Współpraca. Prawdopodobnie będziesz pracować w tym samym miejscu, co makijażystka. Jeśli przyjedziesz na miejsce jako pierwsza, pamiętaj, że musi mieć ona dostęp do światła dziennego i duży kawał stołu, chyba, że wiesz, że zabrała ze sobą lampę. Ja zawsze proszę o info kto będzie makijażystką i ustalam z nią, jak będziemy współpracować (chyba, że już się znamy – wtedy wszystko jest jasne).

ZNIKAJĄCY GOŚCIE I OPÓŹNIENIA

To największa zmora pakietów! Jest tyle spraw do ogarnięcia, że co chwila ktoś kogoś szykujemy jest potrzebny gdzie indziej, musi odebrać telefon lub przywitać wujka z Ameryki… Powiedzmy sobie szczerze – rozumiem, że to ważne sprawy, ale jeśli bedziesz za każdym razem wypuszczać klientkę na „3 minutki” i robi przerwę w pracy, to możesz nabrać sporej obsuwy i nikt nie bedzie o tym pamiętał, gdy NAGLE, o ustalonej porze zjawi się fotograf i zapyta „ILE JESZCZE CI TU ZAJMIE?”. To będzie TWOJE OPÓŹNIENIE, a nie wina cioci Krysi czy PM, która nie oddała nikomu rozkładania winietek i latała 1,5h po sali, a myślała, że to zajmie 15 minut.

ROZWIĄZANIE

  • Przede wszystkim naucz się szacunku do swojej pracy – grzecznie poinformuj, że fryzura / makijaż trwa X czasu i osoba malowana / czesana nie będzie dostępna dla innych gości podczas jego wykonywania.
  • Poproś PM by przekazała osobom czesanym / malowanym, że jeśli będą znikać, opóźnią koniec usługi swojej i pozostałych gości.
  • Nie planuj makijaży i fryzur jednej osoby tuż po sobie. Zawsze zostaw bufor, minimum 15 minut.
  • Ustal, kto musi być gotowy wcześniej (np. na zdjęcia) a kto później (np. dopiero na ceremonię) i dopiero wtedy ustal kolejność czesań.
  • Przygotuj dla PM listę rzeczy do załatwienia przed rozpoczęciem przygotowań, np.:
    • oddelegowanie rozkładania winietek, rozmieszczania gości w pokojach, witania gości, odbierania kwiatów / ciast ect/ od podwykonawców
    • 3 pudełka z rzeczami dla fotografów: rzeczy pana młodego, rzeczy Panny Młodej, inne rzeczy, które można wykorzystać podczas zdjęć detali, gdy przyjadą fotografowie.
    • Przygotowanie w jednym miejscu bielizny, sukni, dezodorantu, maszynki do golenia, biżuterii – wszystkiego co potrzeba na ostatnią chwilę (to się sprawdza też u czesanych gości)
    • Tape’ing biustu – jeśli nie robiła tego nigdy sama, niech pójdzie dzień wcześniej lub rano do brafiterki, która to potrafi; osobiście czasem pomagam PM w oklejaniu, bo bawiłam się taśmami na sobie (z różnym skutkiem, ale nie będę tu straszyć) i dzięki temu wiem, że to zazwyczaj więcej niż 5 minut, zwłaszcza przy większym lub bardzo wiszącym biuście!

TWÓJ HARMONOGRAM, czyli ile czasu potrzebujesz, by pracować spokojnie tego dnia?

Zazwyczaj pakiety mają ustaloną liczbę osób do uczesania a nie czas trwania – w końcu możemy zaczynać o dowolnej porze, byleby skończyć do godziny X.

  • Na bazie zdjęć czesanych osób, poinformuj PM ile czasu zajmie każda z fryzur (np. siostra – 60 , mama – 75, PM – 90, świadkowa – 120 min).
  • Do zsumowanego czasu czesań (60+75+90+120 = 345 min = 5:45 h), dodaj 20-30 minut zapasu, na czyszczenie i dezynfekcję sprzętu między klientkami czy ewentualne obsuwki (razem maksymalnie 6:30 h na przygotowania włosów).
  • Podaj PM o której musicie zacząć, by skończyć do ustalonego czasu.
  • Jeśli Gości nie będą chcieli zaczynać tak wcześnie przygotowań, zaproponuj szybsze wersje fryzur (jeśli się da) lub poinformuj, że ktoś nię będzie mógł być uczesany na czas (np. Mama będzie dopiero na zdjęcia portretowe, ale nie będize na ubieraniu PM).
  • Osoby czesane na końcu, jeśli harmonogram jest rozpisany na styk, powinny być ubrane PRZED CZESANIEM.

Dodatkowe rzeczy, warte rozważenia:

  • Ustal sama ze sobą o której godzinie najwcześniej możesz dojechać w dane miejsce i o której wszyscy muszą być gotowi. Na tej podstawie wiesz, czy na daną odległość możesz proponować pakiety 2,3, 4 a może nawet 5 usług.
  • Jeśli pakiet jest daleko, może potrzebujesz noclegu dzień wcześniej lub po pakiecie? Wyspana będziesz pracować sprawniej, a i unikniesz ryzyka na drodze.
  • Jeśli żle się czujesz – poproś kogoś o pomoc w dojeździe i powrocie. Nie wiem jak Ty, ale ja mam wrażenie, że czesać mogę i z gorączką, ale auta już nie poprowadzę.
Tablica osób do czesania i inspiracji
Tablica ze zdjęcia mi osób do czesania i ich inspiracjami oraz moimi notatkami o włosach i fryzurach

DOBRY PLAN, czyli pomóż swojej PM zaplanować dzień ślubu

Ile byśmy się PM nie starały, nie dadzą rady wszystkiego zaplanować. Można jednak spróbować im pomóc 🙂 W tak ważnym dniu, pełnym punktów do ohaczenia lepszy niepełny plan niż totalny spontan. Łatwiej wtedy skoordynować pracę kilku osób, zorganizować dodatkową pomoc czy oddelegować część zadań, które zaplanowały dla siebie.

  1. Plan / harmonogram dnia ślubu powinien być znany jak największej liczbie osób. Najlepiej stworzyć wersję online, którą można edytować i krórta będzie się sama aktualizować. Można w tym celu użyć Google Docs lub Canvy (przy czym, w tej drugiej, każda zmiana wymaga nowego linku, więc nie do końca to dobrze działa).
    • DLACZEGO? Jeśli plan jest zrobiony online i PM udostępni podgląd najbliższym, będą mogli Ją wyręczyć w wielu sprawach, a przede wszystkim, będą mogli przejąć odpowiadanie na wiele pytań gości i obsługi, a PM w spokoju odda się upiększaniu 🙂
  2. Poproś PM o ustalenie z fotografami / filmowcami, czy będzie mieć sesję w trakcie ubierania sukni, sesję portretową, sesję z druhnami, first look… itd. Ile czasu na nie potrzebują? Czy foto będzie chciał żeby przeznaczyć czas na dodatkowe zdjęcia z makijażu/fryzury już po ich skończeniu, na których będziesz potrzebna? Będziemy wiedzieć na którą godzinę musi być gotowa fryzura i makijaż.
  3. Ustal z  ile osób będzie przygotowywanych.
    • Które z nich PM chce mieć na zdjęciach z ubierania?
    • Kto będzie dostępny od rana, kto może być szykowany przed samą ceremonią?
    • Poproś o zdjęcia tych osób i ich inspiracje na fryzury i makijaże, by ocenić ile czasu zajmie ich uczesanie i makijaż oraz zgrać kolejność czesania.
Tablica z inspiracjami i zdjęciami czesanych osob po mojej analizie ile mamy czasu i co da się zrobić z tych włosów

4. Przygotuj listę standardowych aktywności w dniu ślubu  dla PM i gości. Im więcej rzeczy umieścisz na liście, tym mniej będzie niespodzianek w ślubny poranek i łatwiej będzie je oddelegowywać. NIE TRZEBA ICH WSZYSTKICH REALIZOWAĆ, ale lepiej mieć je na papierze, niż w pamięci. Poniżej znajdziesz moje propozycje ELEMENTÓW dnia przygotowań.

Pusty harmonogram dnia ślubu
Pusty harmonogram dnia ślubu

Jeśli PM ma wedding plannerkę, to Twoje zadanie kończy się na przesłaniu jej czasów czesania poszczególnych osób i podaniu gdzie potrzebuijesz przerwy i ile mają trwać. Resztę ogranie WP.

Gdy nie ma WP, możesz przystąpić do układania harmonogramu, który zrobisz znacznie szybciej niż PM (chyba, ze komputer t twój wróg). Ze względu na swoje ograniczenia, nie rozumiem czasu. Nigdy nie wiem ile coś trwa, gdy mam tylko zapisane „8:00-9:15 śniadanie”. Muszę to ZOBACZYĆ. Dlatego praca z takimi „bloczkami” oznaczającymi poszczególne aktywności bardzo mi pomaga.

Każda osoba w harmonogramie ma swój kolor. Można też zrobić odwrotnie i kolor przypisać rodzajowi aktywności a uczestników przygotowań wypisać w kolejnych kolumnach. Oba finalne plany pokazałam poniżej – pierwszy jest idealny dla usługodawców, drugi, zawiera dużo więcej informacji i ten powinna sobie przygotować PM, ale też możesz jej pomóc 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *